مجلس و فناوری| مردم و مسئولان باید نقش کلیدی شرکت‌های خلاق را در پیشرفت اقتصادی درک کنند

مجلس و فناوری| مردم و مسئولان باید نقش کلیدی شرکت‌های خلاق را در پیشرفت اقتصادی درک کنند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 78769
یک نماینده مجلس گفت: باید با فرهنگ‌سازی کاری کنیم که مردم و مسئولین نقش کلیدی شرکت‌های خلاق در پیشرفت اقتصادی را درک کنند.

عباس گودرزی نماینده حوزه انتخابیه بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بر اساس اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری، اقتصاد درونزا و مقاومتی، راهبردی منطقی و ساختارمند برای مقابله با مشکلات مرسوم اقتصادی و برخی چالش‌های بر آمده از تحریم است.

گودرزی ادامه داد: شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان که رسالت آنها تمرکز بر نیازهای فناورانه و فراهم ساختن پاسخ‌های مبتنی بر ابتکار، خلاقیت و فناوری ، برای این نیازها است، نقشی اساسی بر عهده دارند. شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان می توانند با گره‌گشایی از مشکلات پیش آمده در لایه‌های مختلف تولید و اقتصاد، باعث روان‌سازی جریان تولید، عرضه و بازرگانی شوند.

 

وی، در ادامه ضمن تبیین بیشتر جایگاه اکوسیستم نوآوری و خلاقیت در کشور، افزود: بدیهی است که یکی از اصلی ترین حمایتها از واحدهای خلاق و نوآور، شانیت بخشی و ایجاد جایگاه و منزلت برای این شرکت‌ها است. باید این منزلت هم در جامعه و هم در چشم مسئولین ایجاد شود و همه آحاد جامعه به این شرکت‌‎ها به چشم یک قطعه بسیار ضروری و جدایی‌ناپذیر از فرایند تولید در کشور نگاه کنند.

 

نقش کلیدی مردم و مسئولین در درک خلاق‌ها

به گفته نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، باید هم مسئولین و هم مردم نقش کلیدی شرکت‌های خلاق در پیشرفت جامعه را درک کنند. گفتمان‌سازی‌های انجام گرفته، باید آحاد جامعه و مسئولین را به این نتیجه برساند که شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و نوآوری، ابزاری کارآمد، ضروری و غیرقابل حذف در فرایندهای اقتصادی و ملی هستند و اگر نباشند، در همه شئون درجا می‌زنیم.  

 

عضو فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید برای این شرکت‌ها، در قانون، ساختار و حتی در نگاه ها، جایگاه متناسب با فعالیت آنها را ایجاد کرد. اگر چنین جایگاهی به وجود آمد، طبیعی است که به دنبال آن کمک‌های مالی و انواع حمایت‌ها نیز خواهد آمد. ایران بازار ارزشمندی، هم در داخل و هم در کشورهای منطقه در اختیار دارد که تا حد زیادی بالفعل نشده است. برای به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها نیازمند، ابتکار، خلاقیت و نوآوری هستیم، وخلاقیت درست همان ابزاری است که شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در اختیار دارند.

 

عضو فراکسیون فرش و صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری و مناطق آزاد، با اشاره به جایگاه مهم شرکت‌های خلاق در راهبردهای توسعه‌ای کشو‌های توسعه یافته، افزود: مجلس آمادگی کامل دارد تا تمام ظرفیت‌های قانونی خود را برای حمایت از شرکت‌های خلاق به کار گیرد.

 

گودرزی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی مانند یک پشتیبان در کنار دستگاه اجرایی قرار دارد، ادامه داد: نهاد مقننه همچنین جایگاه نظارتی دارد و از این رو رصد، روند گسترش زیست‌بوم نوآوری و صنایع نرم و خلاق در کشور، از جمله دغدغه‌های این قوه است.

 

وی افزود: بر این اساس، ضمن حمایت گسترده از متولیان زیست‌بوم نوآوری در کشور، در عین حال انتظار داریم که هدف گذاری‌های تعیین شده در زمینه افزایش ضریب نفوذ خلاقیت، فناوری و نوآوری، در کشور، تحقق یابد.

 

از نوآوری تا اشتغال‌زایی به کمک شرکت‌های خلاق

 

این عضو قوه مقننه گفت: اتکای به این شرکت‌ها، فقط به معنای گسترش نوآوری نیست، ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در عرصه‌های مختلفی مانند اشتغال‌زایی، صادرات و ایجاد تحول در تولید، قابل تامل است و می‌تواند در همه این عرصه‌ها، کانون خیر باشد.

گودرزی با بیان این‌که خلاقیت و نوآوری شرکت‌های خلاق هم در حوزه تولید، هم تقویت تولید و هم در حوزه عرضه خدمات و محصولات، کاربرد بسیاری دارد، افزود: این خلاقیت، می‌تواند صنایع و تولیدات سنتی ما را وارد عصر مدرن‌سازی کند.

وی با اشاره به نقش این شرکت‌ها در ارز آوری و کاهش خروج ارز، اظهار کرد: آن‌ها از طریق ارائه محصولات بومی کشور، فرهنگ ما را صادر می‌کنند و وابستگی را از بین می‌برند که موضوع بسیار مهمی است. از این رو مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مختلف، آن آمادگی دارند تا در همکاری با دستگاه اجرایی متولی و کارشناسان و خبرگان، هر نوع نیاز قانونی شرکت‌ها را مرتفع کنند.

 

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مجلس و فناوری| نیاز شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به محل استقرار باید تامین شود
مجلس و فناوری| نیاز شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به محل استقرار باید تامین شود
00/07/11 - 15:22
مجلس و فناوری| در قوانین جدید تلاش خواهد شد همه جوانان خلاق و نوآور کشور زیر چتر حمایتی قرار گیرند
مجلس و فناوری| در قوانین جدید تلاش خواهد شد همه جوانان خلاق و نوآور کشور زیر چتر حمایتی قرار گیرند
00/07/06 - 11:56
تحول جدی در اقتصادهای محلی؛ فراکسیون گردشگری از شرکت‌های خلاق حمایت قانونی می‌کند
تحول جدی در اقتصادهای محلی؛ فراکسیون گردشگری از شرکت‌های خلاق حمایت قانونی می‌کند
99/10/03 - 09:44
بیشتر بخوانیم